Рефрейминг или защо някои успяват въпреки проблемите
Лятото е чудесен сезон. Това, което много ми допада е как истерията на ежедневието ни почти изчезва и оставя свободни пространства в съзанието ни, а ние волно или не ги запълваме с мисли и разговори за разни „странични неща”. Ето една история, която силно ме впечатли.
Става дума за интервю с американски милионер от арменски произход. Вече на преклонна възраст той разказва за живота си. Пристигнал в Америка по време на Голямата депресия, започнал търговия с плодове и бързо развил бизнеса си. Когато го попитали как е успял в условията на криза, той отговорил: „Аз тогава не знаех добре английски, не можех да чета вестници и не знаех, че има криза.“
Тази история е чудесен пример за това как рамките, в които мислим определят поведението ни и съответно успеха или неуспеха ни.
Кризата е реален фактор, но гледната ни точка към нея е най-важното, а тя за разлика от кризата подлежи на промяна от наша страна.
Например повечето хора мислят в следната рамка: криза е, производството и потреблението се свиват, финансовият ресурс е ограничен, расте безработицата, има несигурност и заплаха. Това ги води до определени действия: не инвестират, ограничават разходите си, примиряват се с по-ниски доходи, изчакват.
А някои мислят за кризата в друга рамка: Има изменения в статуквото, а това дава възможности; хората ще търсят начин да купуват по-евтино, бизнеса има проблем с продажбите, как може да използваме това? И действат по друг начин: например правят сайт за групово пазаруване.
Гледната точка към едно и също събитие може да ни доведе както до фрустрация и понижено самочувствие, така и до развитие и печалби.
Ето още една „хапка” реалност, но този път от България.
Юни 2011, Темата на корицата на българския Forbes: “МИЛИАРДЕРЪТ, КОЙТО СТАНА МУЛТИМИЛИОНЕР”.
Представя се историята на Огнян Донев, мажоритарен собственик и изпълнителен директор на “Софарма”, председател на УС на КРИБ и един от най-влиятелните българи. Огнян Донев загуби 700 млн. лв. от богатството си заради кризата, но това не го притеснява, защото бизнесът му процъфтява и бързо се разраства.
Горните два случая са пример за техника от НЛП, която се нарича Рефрейминг, буквално – смяна на рамката. Тя позволява винаги да намерим полезната гледна точка.
Незнанието на езика от американския милионер, макар и неосъзнато, му е позволило да не се притеснява от кризата и да инвестира. А случая на Огнян Донев – той сменя гледната точка: не се фокусира върху загубата, а върху възможностите, които има за бизнеса му.
Същото предлагам и на вас: Представете си, че икономическата ситуация винаги е била такава, каквато е в момента. И вие не знаете, че има криза. Сега какво бихте направили?