Как да се презентираме пред шефа, за да станем неговия любим служител
автор: Кирил Христов
Защо се случва да работим здраво, да полагаме повече от необходимите усилия и въпреки всичко шефът да не ни забелязва?
Защо не оценява нашите усилия и защо не получаваме така желаните повишения, увеличаване на заплатата или други материални и нематериални придобивки?
Защо благата отиват при други, а не при нас?
Звучи ли ви познато?
Ако и при вас е така, бих искал да ви дам няколко съвета, за това как да се презентираме пред ръководството, как да бъдат забелязани нашите усилия и как да получим това, което искаме от шефа.
Преди няколко години, когато работех в една от международните вериги на позиция ръководител в отдел „Сирена и деликатеси“, прекият ми началник беше чужденец. Моите колеги от другите отдели в дивизия „Свежи храни“ често коментираха, че не могат да разберат какво иска шефът и как да му угодят. Въпреки това всички твърдяха, че двамата с още един от членовете на екипа, сме любимците му. Познайте кои двама от дивизията бяха предложени за повишение и преминаха на по-висока позиция…
Реших, че ще е полезно да споделя как успях да постигна това и да помогна на всички, които искат да бъдат най-после забелязани и повишени в службата си.
И така, започваме с това, което е важно за всеки ръководител, а именно:
- Това, което е дадено като задача, да бъде свършено навреме.
Ако виждаме, че няма да успеем в дадения срок, трябва своевременно да уведомим шефа за причините, които са довели до забавянето. В никакъв случай не си мислете, че той ще забрави и вашето закъснение може да мине незабелязано.Бъдете честни и откровени като не се опитвате да „прехвърляте топката“ към някого друг, който не си е свършил работата навреме. Това може да ви донесе само лоши отношения с колегите, а не това е целта. Подчертайте, че колегата, който ви е забавил, е положил достатъчно усилия, работил е здраво, но въпреки всичко не е постигнал това, което се е очаквало от него, за да може вашата работа да бъде свършена - Искайте обратна връзка от прекия ръководител
Прави добро впечатление, когато искате съвет, помощ или просто мнение относно това, което правите. Въвлечете вашия шеф в работата си. Дори и да знаете отговорите на въпросите, които задавате, хубаво е те да излезат от неговата уста. Така той е ангажиран с вашия резултат и би ви подкрепил. - Показвайте напредъка си на всеки етап
Тук не бива да се прекалява, за да не остане шефът ви с впечатлението, че не можете да свършите нищо сам. Не забравяйте, че вашият ръководител има предостатъчно ангажименти и няма възможност да проверява всеки детайл от работата на всеки един от подчинените. Разделете работата си на ключови етапи и използвайки въпрос относно по-нататъшните стъпки по задачата, представете това, което сте направили до момента. Задавайте само ключови въпроси, свързани с предмета на работа, като подгответе по минимум два варианта за решение на казуса. Така ще покажете, че не идвате само за да ви се даде решение на проблема, а че вече сте мислили по въпроса и имате предложения и възможни подходи за решаване на задачата. - Направете рекапитулация на това, което сте получили като обратна връзка
Повторете това, което сте получили като уточнения и си водете записки. Много е важно, това което получавате като обратна връзка, да бъде записвано по време на срещата с шефа ви. Така ще имате възможност да повторите в края на срещата важните неща, които сте обсъдили и да получите потвърждение, че сте разбрали правилно всичко, което ви е дадено като обратна връзка. - Бъдете проактивни
Тук имам предвид сами да искате задачите да бъдат поставяни на вас. Така имате две предимства: винаги можете да пожелаете работата, която ви е по-приятна (и лека), като освен това създавате впечатление за ангажираност към работата на отдела и готовност за поемане на повече отговорности. А кой е първият, който ще бъде промотиран? Разбира се, че този, който е бил инициативен и е поемал повече отговорности от колегите си J - Винаги давайте повече отколкото „получавате“
Много често служители в корпоративния свят казват: „аз съм на работа от 9:00 до 18:00 часа“ или „за това не ми плащат, че да го върша“. Както сами предполагате, такива хора в най-добрия случай са на една и съща позиция и с една и съща заплата в продължение на години. Те обаче винаги недоволстват от това как някакви „парашутисти“ се промотират или назначават във фирмата. Нямам предвид, че трябва да стоите безсмислено в офиса, само и само ръководителят ви да си мисли колко много работите. Това, което имам предвид е, че винаги можете да си помогнете с нещо за следващия работен ден (дори само да си направите план със задачите на спокойствие). - Винаги, когато можете, помагайте на колегите си
Все пак вие ще сте следващият им шеф. Повече от желателно е да сте в близки отношения с колегите от екипа. Помагайте им с нещо, което вие можете, а те не, с цел да ги научите или просто да им помогнете с някоя текуща задача. Припомняйки си принципа на реципрочността, те винаги ще бъдат готови да ви върнат жеста, както и защо не, да подкрепят вашата кандидатура за промотиране.
Сигурен съм, че когато приложите тези принципи на практика, резултатите ще бъдат неизбежни.
Ако вече сте ръководител може би сте разпознали любимите си служители, които спазват поне частично принципите, описани по-горе.
Ценни съвети, тези техники, а и много други, ще можете да научите на предстоящото обучение „Как да заемем мястото на Директор“.
Успех!
Кирил