• Начало
  • Какво е НЛП
    • Какво е НЛП?
    • История на НЛП
    • Как се изучава НЛП?
    • За кого е НЛП?
    • Няма провал, има само обратна връзка
  • За нас
    • Институт по НЛП
    • Екип
    • Партньори
    • Кауза
  • Тренинги
    • Предстоящи тренинги
    • Всички тренинги
    • Тренировки
    • Коучинг програми
    • Корпоративни тренинги
    • Календар
  • Демо зона
    • Колело на живота
    • Репрезентативни системи
    • НЛП игра “Азбука”
  • Блог
  • Препоръки
  • Контакт
Имаш въпрос?
0884 270 580
info@nlp.bg
  • Вход
  • Регистрация
Институт по невро-лингвистично програмиранеИнститут по невро-лингвистично програмиране
  • Начало
  • Какво е НЛП
    • Какво е НЛП?
    • История на НЛП
    • Как се изучава НЛП?
    • За кого е НЛП?
    • Няма провал, има само обратна връзка
  • За нас
    • Институт по НЛП
    • Екип
    • Партньори
    • Кауза
  • Тренинги
    • Предстоящи тренинги
    • Всички тренинги
    • Тренировки
    • Коучинг програми
    • Корпоративни тренинги
    • Календар
  • Демо зона
    • Колело на живота
    • Репрезентативни системи
    • НЛП игра “Азбука”
  • Блог
  • Препоръки
  • Контакт

Блог

  • Начало
  • Блог
  • Блог
  • Как да не се дразним на хората и да приемем спокойно странностите им. Техника за справяне с конфликти

Как да не се дразним на хората и да приемем спокойно странностите им. Техника за справяне с конфликти

  • Публикувано от А. Лазаров
  • Категории Блог
  • Дата 10.09.2020

Попитахме наши курсисти за фрази, които се повтарят и ги дразнят силно. Ето един неочакван отговор:

„Е ти можеш!“

На пръв поглед много позитивно и утвърждаващо изказване, нали? Но ето каква е историята му.

Девойка започва първа работа след университета като офис сътрудник. Има огромно желание да се докаже. Нека я наречем Мария.

Още първата седмица в петък в 17:55 ч, шефът се обажда със странната задача да му намери замразен заек. На въпроса й как и от къде – по това време, той казва вълшебната фраза „Е ти можеш!“.

Мария открива зайци в една от веригите и гордо се обажда на шефа. Тогава той пита: „А ти провери ли дали заека е женски?

Оказва се, че пола на заека за него е важен, защото има разлика във вкуса. Скоро Мария, наред с другите задължения, става специалист по доставка на женски зайци. Вече ги познава в лице – муцуните на женския и мъжкия се различават.

След време организира пътуване на шефа до Китай. Резервирала е хотел и самолетни билети. 2 седмици преди пътуването шефа й дава паспорта си: „Извади ми китайска виза.“

Поради някакъв технически проблем посолството не издава визи още 3 седмици, а най-близкото е в Германия. Мария се опитва да обясни каква е ситуацията. Тогава чува фразата, станала вече традиция „Е ти можеш!“. На което отговаря: „Е аз мога, но ТО не може!“.

Шефа казва: „Не се връщай на работа без китайска виза!“

И Мария не се връща на работа.

Може да си представите обидата й и как се е чувствала. Както и неудобствата и загубите, които е претърпяла от това, че не се е явила повече на работа.

Но има ли печеливш вариант в тази ситуация? Можела ли е Мария да промени факта, че шефа й е… такъв?!

Много често
единственото, което може да направиш, е да промениш отношението си към фактите.

Това ще доведе до промяна на емоционалната реакция и действията.

Ето и техниката. Тя е от НЛП и се нарича „Комуникацията под лупа“

Анатомия на конфликта

Човек 1 изпраща послание. Човек 2 прави следното:

  1. Придава значение на посланието.
  2. Изпитва емоция в следствие на значението, което е придал.
  3. Реагира на емоцията.

Човек 1 повтаря същите 3 стъпки: придава значение, изпитва емоция и реагира.

Ясно е, че реакциите и от 2-те страни често са неадекватни.

Ето и пример:

Шефа: „Е ти можеш!“

Мария:
Значение: Не иска да ме изслуша, не му пука за мен, експлоатира ме.

Емоция: Обида, гняв.

Реакция: „Е аз мога, но ТО не може!“

Шефа: „Не се връщай на работа без китайска виза!“

Мария:

Значение: Несправедливост, незачитане, безизходица.

Емоция: Обида, разочарование, безсилие.

Реакция: Не отива на работа.

Какво е решението?

  1. Придаваме 3 нови различни значения на посланието.
  2. Избираме 3 различни емоции, съответни на новите значения.
  3. Планираме 3 различни реакции.

Ето и пример:

Шефа: „Е ти можеш!“

Значение 1: Просто е такъв човек – лош ръководител, експлоататор, не се интересува от хората.

Емоция 1: Превъзходство, спокойствие, анализ.

Реакция1: Да защити интересите си – връща се в офиса пише докладна за ситуацията и я завежда с входящ номер. Ако я уволнят – негативите са за шефа. Може да реши да напусне по взаимно съгласие и да си получи парите и документите.

 

Значение 2: Не му се занимава с детайли, зает е.

Емоция 2: Предизвикателство, любопитство, интерес – как може да извади виза без тя да се занимава.

Реакция 2: Търси агенция, която срещу заплащане да изкара виза.

 

Значение 3: Иска китайска виза на всяка цена.

Емоция 3: Дяволитост, палавост.

Реакция 3: Отива до Германия да изкара виза за сметка на фирмата. Съчетава работата с приятно прекарване. Като се върне – ако прецени, може и да напусне.

Как да използваш техниката

Може да отнеме време за да промениш привичните си реакции.

За това започни като разгледаш минали събития и ситуации, където си реагирал/а емоционално и е станал конфликт.

Придай нови значения на поведението на другия човек.

Избери различни емоции.

Проиграй мислено ситуациите по нов начини и виж какво би се получило.

 

След това помисли за предстоящи ситуации, където може да възникне конфликт. Създай си нагласа да мислиш за техниката, докато общуваш с „проблемния“ човек.

Ако се случи така че да не успееш, отдели си малко време след това, когато се успокоиш. Върни се към случката и я преразгледай.

Когато успееш с техниката няколко пъти, това ще се превърне в навик. Няма да бъде нужно всеки път да мислиш, за да управляваш реакциите си.

Желая ти успех!

  • Сподели:
author avatar
А. Лазаров

Основател и Председател на УС на Института по НЛП

    Предприемач, визионер и вдъхновител с над 30 години опит в бизнеса и личностното развитие. Инженер по образование, НЛП треньор и консултант по убеждаване, влияние и стратегическа комуникация. Помагам на хората да развиват себе си и да влияят на света около тях с автентичност, увереност и морална отговорност. Основател съм на първия в България образователен център по НЛП и приложна психология – пространство, където знанието се превръща в практика, а промяната – в резултат. С нестандартно мислене, енергия и дълбоко разбиране на човешката природа създавам решения, които трансформират хора и организации.

    Предишен пост:

    Летни отстъпки от Институт по НЛП!!!
    10.09.2020

    Следващ пост

    Издъних се на работа – какво да правя?
    10.03.2021

    Други тренинги

    86b87c7e-e8b5-476f-a70a-046879befe5f
    „Искам го, много го искам!“ – 4 грешки, които саботират желанията ни
    5 юни, 2025
    Easter
    Как да преживеем Великден, 1 май и Гергьовден без да направим емоционално барбекю от семейството си (дори и да е с агнешко)
    20 април, 2025
    Неозаглавен (1080 x 1080 пиксела) (1024 x 667 пиксела)
    Как да се презентираме пред шефа
    14 януари, 2025
    logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme

    0884 270 580

    info@nlp.bg

    Какво е НЛП

    • Какво е НЛП?
    • История на НЛП
    • Как се изучава НЛП?
    • За кого е НЛП?

    За нас

    • За нас
    • Екип
    • Кауза
    • Партньори

    Тренинги

    • Предстоящи тренинги
    • Всички тренинги
    • Тренировки
    • Коучинг програми
    • Корпоративни тренинги

    Други

    • Блог
    • Карта на сайта

    Институт по Невро-лингвистично програмиране - NLP.bg

    • Политика за поверителност

    Абонирай се,

    за да получаваш новини, интересно съдържание и специални предложения от нас.

    [mc4wp_form id="3383"]

    Ние използваме бисквитки! Ако изберете Приемам, ще дадете на нас и на нашите партньори Вашето съгласие да събираме, обработваме, съхраняваме и споделяме личните ви данни, за описаните в Политиката за поверителност цели и по описаните там начини.

    Privacy settings

    Настройки за Поверителност

    Ние използваме бисквитки! Ако изберете Приемам, ще дадете на нас и на нашите партньори Вашето съгласие да събираме, обработваме, съхраняваме и споделяме личните ви данни, за описаните в Политиката за поверителност цели и по описаните там начини.

    NOTE: Тези настройки ще бъдат приложени само към браузъра, който в момента ползвате.

    Facebook

    Facebook

    Google Analytics

    Google Analytics

    Powered by Cookie Information