Как да не се дразним на хората и да приемем спокойно странностите им. Техника за справяне с конфликти
Попитахме наши курсисти за фрази, които се повтарят и ги дразнят силно. Ето един неочакван отговор:
„Е ти можеш!“
На пръв поглед много позитивно и утвърждаващо изказване, нали? Но ето каква е историята му.
Девойка започва първа работа след университета като офис сътрудник. Има огромно желание да се докаже. Нека я наречем Мария.
Още първата седмица в петък в 17:55 ч, шефът се обажда със странната задача да му намери замразен заек. На въпроса й как и от къде – по това време, той казва вълшебната фраза „Е ти можеш!“.
Мария открива зайци в една от веригите и гордо се обажда на шефа. Тогава той пита: „А ти провери ли дали заека е женски?
Оказва се, че пола на заека за него е важен, защото има разлика във вкуса. Скоро Мария, наред с другите задължения, става специалист по доставка на женски зайци. Вече ги познава в лице – муцуните на женския и мъжкия се различават.
След време организира пътуване на шефа до Китай. Резервирала е хотел и самолетни билети. 2 седмици преди пътуването шефа й дава паспорта си: „Извади ми китайска виза.“
Поради някакъв технически проблем посолството не издава визи още 3 седмици, а най-близкото е в Германия. Мария се опитва да обясни каква е ситуацията. Тогава чува фразата, станала вече традиция „Е ти можеш!“. На което отговаря: „Е аз мога, но ТО не може!“.
Шефа казва: „Не се връщай на работа без китайска виза!“
И Мария не се връща на работа.
Може да си представите обидата й и как се е чувствала. Както и неудобствата и загубите, които е претърпяла от това, че не се е явила повече на работа.
Но има ли печеливш вариант в тази ситуация? Можела ли е Мария да промени факта, че шефа й е… такъв?!
Много често
единственото, което може да направиш, е да промениш отношението си към фактите.
Това ще доведе до промяна на емоционалната реакция и действията.
Ето и техниката. Тя е от НЛП и се нарича „Комуникацията под лупа“
Анатомия на конфликта
Човек 1 изпраща послание. Човек 2 прави следното:
- Придава значение на посланието.
- Изпитва емоция в следствие на значението, което е придал.
- Реагира на емоцията.
Човек 1 повтаря същите 3 стъпки: придава значение, изпитва емоция и реагира.
Ясно е, че реакциите и от 2-те страни често са неадекватни.
Ето и пример:
Шефа: „Е ти можеш!“
Мария:
Значение: Не иска да ме изслуша, не му пука за мен, експлоатира ме.
Емоция: Обида, гняв.
Реакция: „Е аз мога, но ТО не може!“
Шефа: „Не се връщай на работа без китайска виза!“
Мария:
Значение: Несправедливост, незачитане, безизходица.
Емоция: Обида, разочарование, безсилие.
Реакция: Не отива на работа.
Какво е решението?
- Придаваме 3 нови различни значения на посланието.
- Избираме 3 различни емоции, съответни на новите значения.
- Планираме 3 различни реакции.
Ето и пример:
Шефа: „Е ти можеш!“
Значение 1: Просто е такъв човек – лош ръководител, експлоататор, не се интересува от хората.
Емоция 1: Превъзходство, спокойствие, анализ.
Реакция1: Да защити интересите си – връща се в офиса пише докладна за ситуацията и я завежда с входящ номер. Ако я уволнят – негативите са за шефа. Може да реши да напусне по взаимно съгласие и да си получи парите и документите.
Значение 2: Не му се занимава с детайли, зает е.
Емоция 2: Предизвикателство, любопитство, интерес – как може да извади виза без тя да се занимава.
Реакция 2: Търси агенция, която срещу заплащане да изкара виза.
Значение 3: Иска китайска виза на всяка цена.
Емоция 3: Дяволитост, палавост.
Реакция 3: Отива до Германия да изкара виза за сметка на фирмата. Съчетава работата с приятно прекарване. Като се върне – ако прецени, може и да напусне.
Как да използваш техниката
Може да отнеме време за да промениш привичните си реакции.
За това започни като разгледаш минали събития и ситуации, където си реагирал/а емоционално и е станал конфликт.
Придай нови значения на поведението на другия човек.
Избери различни емоции.
Проиграй мислено ситуациите по нов начини и виж какво би се получило.
След това помисли за предстоящи ситуации, където може да възникне конфликт. Създай си нагласа да мислиш за техниката, докато общуваш с „проблемния“ човек.
Ако се случи така че да не успееш, отдели си малко време след това, когато се успокоиш. Върни се към случката и я преразгледай.
Когато успееш с техниката няколко пъти, това ще се превърне в навик. Няма да бъде нужно всеки път да мислиш, за да управляваш реакциите си.
Желая ти успех!